torsdag 28 maj 2009

Höjda busspriser - s följer med

Kommunens ekonomi är i kris, precis som resten av samhällets. På dagens kommunfullmäktigemöte (där jag för tillfället befinner mig) vill en bland annat lösa problemet genom att höja busstaxan i kommunen. Trots att bussresandet minskat sedan den senaste höjningen. Argumentationen? Jo - argumenten är tre:

  • Resandet har nog inte minskat, det är bara det att fler åker gratis som gör att det ser så ut.
    --> Jaha? Så då skulle det hjälpa att höja taxorna. Skulle färre tjuvåka då?

  • Andra kommuner har högre priser.
    --> Men vad fan - hur gamla är vi? "Men han gjorde ju så" sa lilla Kalle efter att han följt Oscars exempel och snattat choklad.

  • Ni har ju höjt priserna innan, så vi kan höja nu också.
    --> Argumentet behöver väl egentligen inget bemötande, eller?

Tyvärr kan jag inte säga att Socialdemokraterna helt ställer sig emot en prishöjning - "vi" vill bara inte ha en lika stor sådan (eftersom jag är injusterad tvingades jag vara med och ta ställning - för ett annat förslag än mitt partis).

Vad gäller den kreativa argumentationen, verkar det vara någoting som är genomgående idag. Tidigare ikväll sa Lars Hansson (fp, ordförande barn- och skolnämnd Lunds stad) att statistiken visserligen visar att förskolan blivit av med 60 personal den senaste tiden, men att det inte stämde - en utredning är tydligen tillsatt för att bevisa detta.

Kreativ argumentation - kreativt utredande.

Hanna bloggar också direkt från fullmäktige.

Inga kommentarer: