måndag 28 april 2008

Sista april

Snart är den alltså här igen - den där dagen... Sista april närmar sig med stormsteg och jag bara väntar på att debatten ska dyka upp i pressen. För första april i Lund är det folk-(läs: student-)fest i Stadsparken. 10 000 människor lyckas knö sig ner på gräsytorna och de super, äter och super lite till. Jag blev påmind om detta idag, då jag fick samtal från två olika håll med frågan om jag ville haka på just deras gäng. Det var då det blev uppenbart att det faktiskt är en studentfest, för jag var tvungen att säga nej - själv ska jag ju va på jobbet. Inte för att det är någonting fel med studentfester, såsom många verkar tycka då man läser insändardelen den här tiden på året. Folk är arga för att parkfestarna stökar ner i parken. De är arga av alla möjliga skäl, varav jag kan tänka mig att flera säkert är "moraliska".

För mig som bodde i Sydspanien ett par månader en vår verkar den totala indignationen över detta festande som äger rum en gång per år något komisk - i Málaga hade vi en liknande fest på stadens torg en gång i vecka eller två. Folk tog med sig sina vänner för en gigantisk och offentlig förfest. Bottelón, kallades det. I botellónens värld är du en amatör om du inte har en påse is med dig till torget. Och helst ska du också ha minst två sorters starksprit. Givetvis är också öl och vin (rött? vitt? du ska kunna erbjuda den du minglar med vad denna är sugen på) ett måste. Om du var sugen på att tillhöra de mer avancerade festarna kunde du ha med dig plastglas i olika format, för att kunna anpassa dessa efter vad som dracks för stunden. Det här hände i Málaga varje helg. Folk samlades, minglade tills spriten var slut och sedan gick de ut på krogen. Och knappast lär det väl ha varit fint och välstädat på det torget morgnarna efter.

Det som fascinerar mig mest av allt med sista april i Lund är nog ändå tidsplaneringen. Då jag själv närvarat har jag tillsammans med vänner äntrat parken närmare lunchtid - man ska ju trots allt ha fixat filt, folla och den där grillade kycklingen innan man är framme. Problemet med att komma såpass "sent" (säg, 11.30) är att då är det redan smockfullt i parken, och nästintill omöjligt att hitta sittplats någonstans. För folk har varit där ända sedan klockan åtta eller så. Och detta måste ju innebära att folk faktiskt ställer väckarklockan för att gå upp och supa (oh ja, det dras igång med en gång, har nog mött en och annan kursare vid 12-snåret på väg hem för att sova ruset av sig). Och jag har så svårt att greppa det konceptet - visserligen kan det vara skönt att sitta och festa i en park; men visst är det väl skönt att sova också?

Eller, om man vill ha en mer moraliserande touch på det hela, som en kollega sa: ja, de ställer klockan för att gå upp och supa i parken, men sina föreläsningar, dem kommer de minsann försent till!

UPPDATERING: Och nu har alltså media kommit med första artikeln. Så då är det väl bara dags att vänta på uppföljningen och se om insändarskribenterna är lika upphetsade som vanligt...

1 kommentar:

momenttwentytwo sa...

AAh jag tycker det hela är ganska mysigt, fast en gnutta överdrivet vilket det i och för sig alltid brukar vara när parker, svenskar, sprit och studenter är involverade..jag hoppar över det där i år och satsar på Malmös big budget 3D show i Pildamssparken istället, där får man dessutom en ordentlig brasa, konsert och körsång alldeles gratis, och alldeles underbart! Och föressten - Spanien, åååh dom är så underbara!

Moment 22 - www.momenttwentytwo.wordpress.com