onsdag 30 april 2008

Och så kom uppföljningen av dagens firande…

För att följa upp mitt inlägg från häromdagen kan jag meddela att dagens besökarantal i Stadsparken slog tydligen rekord. 15 000 pers ska ha trängts på gräsmattorna denna tämligen svala dag. Min man såg de (förmodligen) första besökarna på väg dit då han själv var på väg till jobbet vid kvart i sex imorse…


Trots besökarrekordet var det dock – enligt Sydsvenskan – ovanligt lugnt. Inga större incidenter verkar ha ägt rum i parken, men värre har det varit runtom. Några smärre incidenter har väl ägt rum som alltid då det är allmänt fylletillstånd på g. Någon snubbe föll ner från en balkong på Malmö Nation, men verkar inte ha skadat sig alltför allvarligt. Då är det bra mycket värre, och det känns lite smått morbitt att rapportera om detta i en uppföljning av vad som hänt i samband med ”firande”, men jag kan inte annat än att fundera över om det inte har med den allmänna valborgsfyllan att göra. Tidigare idag kunde jag läsa att en person blivit påkörd av en buss och fått huvudet krossat. När jag kommit hem kunde jag följa upp nyheten ytterligare, och såg på både DNs och Sydsvenskans hemsida att den unga kvinnan misstänks ha blivit knuffad. Polisen undersöker nu om det är dråp eller mord, men har ingen misstänkt.


Vad kvällen har att vänta återstår väl att se, antar jag. Från Folkparken, som ligger tvärs över gatan, hör jag lite sporadiska ljud från Mora Träsk som spelar där nu ikväll. Kanske tar jag mig ut och tittar på brasan en sväng sedan, om inte annat bara för att få lite luft. Jag misstänker att Folkparken är stället att gå till på Valborg om jag vill slippa vara ensam nykter själ i min närmsta omgivning – om inte annat lär där väl finnas någon enstaka 7-åring som förhoppningsvis inte börjat smygsupa än.

Inga kommentarer: