onsdag 11 februari 2009

Vuxna pojkar

En vän sa till mig att det som är skönt med människor som beter sig som idioter, det är att en inte behöver anstränga sig för att bli av med dem - förr eller senare gör de bort sig själva och måste försvinna ändå. Det är möjligt att det ligger ett stort mått av sanning i detta - om en bortser från politiken.

För gång på gång tycker jag mig ha sett exempel på hur folk - oftast män - beter sig som as och kommer undan med det - ja, till och med premieras.

Exempel. Första gången jag träffade en man (vi kan kalla honom x) stod han och pratade skit om en blockkamrat till honom själv. Han berättade om vilken kuf hans 'kamrat' kunde vara, och hur störig han var att lyssna på under sammanträden. Denne samme herr x har jag vid senare tillfälle hört tala på samma nedvärderande sätt om en annan 'kamrat' och sett himla med ögonen och grimasera bakom 'kamrater's ryggar - det senare till och med under pågående sammanträden.

Jag tänker att jag på psykologilektionerna i skolan fick lära mig om orala och anala stadier, och hur vi kan fastna i dem. Och då funderar jag på vilket stadie en man som x har fastnat i. För visst påminner det om den där klyschan med en fjortis som inte fått tillräckligt med uppmärksamhet - vare sig från föräldrar eller från flickorna - och som nu agerar som en sista desperat utväg? Sedan tänker jag på hur illa det kan vara ställt med de satar som satt herr x på sin post. Hur kommer det sig egentligen att en vill ha en representant för sitt parti som uppenbarligen inte kan bete sig som folk.

Är det verkligen så här desperata vi blivit i den representativa demokratin? Är det så få som engagerar sig, att människor som beter sig hursomhelst kan komma hur långt som helst?

Här är då en vädjan till människor som är uppväxta i en social tillvaro där vanligt jävla hyfs fortfarande är en realitet: engagera er! Kom och var med! Och om ni finner att det hela tar för mycket tid, att strukturerna inte är uppbyggda för att få plats i en normal livsstil, kom då och hjälp mig ändra på de strukturerna - för vettiga människor måste hit!

3 kommentarer:

Mille sa...

Beklämmande, minst sagt. Mer vettigt folk till folket!

Mille sa...

Beklämmande, minst sagt. Mer vettigt folk till folket!

Vad en fritidspolitiker gör « Dockhus sa...

[...] med taskiga attityder rent generellt som är engagerade i politiken. Det kan röra sig om de “vuxna pojkar” jag skrev om i ett inlägg häromsistens och det kan handla om hur min åsikt tydligen inte [...]