måndag 17 november 2008

Ge(m)ensamma nämnare

Jag är ingen finansexpert på något sätt. Jag tycker till och med att finanspolitik är ett ämne som är alltför gäspframkallande för att sätta mig in i. Men på DNs hemsida hittar jag en artikel som berör oss alla: arbetslösheten är på väg uppåt- kraftigt uppåt. Anders Borg konstaterar att den nedåtgång på den svenska finansmarknaden och det höga antal varsel som vi ser idag, det har vi inte sett sedan 90-talskrisen.

90-talskrisen var väl egentligen inte så himla länge sedan, men det är ändå skrämmande eftersom 90-talet innebar kraftiga försämringar i välfärdssystemet just på grund av nämnda kris. Och då jag tänker på det undrar jag om Anders Borg inte skäms. För om jag inte missminner mig, så tog nämnda kris ordentligt med fart senast hans parti hade makten i Sverige. Då som nu, blev det som de själva kallar "utanförskap" så väldigt mycket större under deras styre. Det suger. Jag vill inte ha en borgerlig regering.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Synd bara att du tänker lika apmässigt som majoriteten av sossesvenskarna, jag menar kom igen, är det borgarnas fel att *världs*ekonomin går ned? Tänk till lite istället..

Willmer sa...

Ja, det må så vara att det inträffade förra gången de hade makten. Men krisen var knappast de borgerligas fel..

Helen sa...

Mmm, just det. Synd om den stackars borgerliga regeringen är det, som råkar ut för en massa utomstående saker varenda gång de får makten. Otur. Verkligen.

Mille sa...

Givetvis är det till viss del utomstående faktorer som bidragit till detta, men det kan man inte gömma sig under. Så är det ju alltid. Jag håller helt med skribenten; det suger att ha en borgerlig regering. Nu är vi här återigen och man kan bara se på när det bli värre och värre. De kunde gjort mycket på ett helt annat sätt (alltså även med deras politik) för att åtminstone mildra läget eller vara beredda på den försämring som ständigt sker och så också fortsätter att ske. Jag menar, var det inte liiiite sent exempelvis av Borg att erkänna att den budget de lade inte räcker? Och frågan är vad de ska ta till nu och om det räcker. Suck. Nej, fy fan för den sittande regeringen.

Amanda sa...

Jag vill hellre ha en regering som inte har sån otur med världsläget, gång på gång på gång.

Kristina sa...

Jag tror att det finns en liten risk med att använda det faktum att de borgerliga mött två globala finanskriser de två senaste gångerna de kommit till makten som ett argument mot borgerlig politik i stort. Det ligger nämligen alltför nära till hands att se finanskrisen som sprungen snarare ur det globala läget / USA och detta lands stora inflytande över allt och alla.

Detta betyder INTE att borgarregeringen hanterar läget bra eller att deras politik inte har ett avgörande inflytande över människors situation i denna kris. Men just att regeringen de facto HAR en (större eller mindre) del i ansvaret, t.ex. förändringarna i a-kassan, riskerar att komma i skymundan. Om man inte tänker längre än näsan räcker finns stor risk att man glömmer detta ansvar och bara tänker "Jamen, krisen är ju USA:s fel ju...". Vilket det ligger mycket i. Men som sagt; den borgerliga regeringen kanske inte är så duktig på att hantera sitt stora avsvar, den kanske t.o.m. förvärrar allt ;)

Men att helt och fullt "skylla" krisen på högeralliansen riskerar bara att få motsatt effekt - att man helt bortser från det ansvar den faktiskt har. Och denna motsatta effekt kanske är vad som avspeglas i några av ovanstående kommentarer.. /MVH Krizz

Helen sa...

Det är en risk du egentligen har mycket rätt i, jag erkänner det misstaget. Vad jag i grunden ville göra var en lite mer lättsam reflektion där jag konstaterade att den nuvarande regeringen inte verkar hantera ekonomiska krissituationer särskilt bra. Jag är ledsen att jag misslyckades med det.