söndag 2 november 2008

Man up!

Okej. Jag inser det sexistiska i inläggets titel. Men så här va: i torsdags satt jag på kommunfullmäktigemötet och lyssnade till debatten angående den ekonomiska delårsrapporten för kommunen. Som vanligt blev det som en återupprepad budgetdebatt, vilket är något uttröttande att vi ska ha flera gånger om året...

Men vad som irriterade mig ännu mer är att det ord jag förmodligen hörde oftast var (precis som i riksdagsdebatten jag lyssnade till härom veckan) "Socialdemokraterna". Vi sitter inte vid makten. Inte i Sveriges riksdag och inte heller i Lunds kommun. Det är inte främst vi som bör redovisa vårt ansvarstagande för saker och ting. Det är inte vi som måste försvara det ekonomiska läget - inte någonstans. För vi har inte makten att rädda ekonomin på något plan.

Så, följande ord till den borgerliga koalitionen:

Ni bad om ansvar. Väljarna gav er det förtroendet. Ni har nu suttit vid makten i drygt två år, så snälla - snälla - se till att ta det där ansvaret ni bad om nu då!

Fler röster om Lunds kommunfullmäktige: Hanna (v) och Yngve (mp).

1 kommentar:

hanna sa...

bra skrivet! Och tack för länken! =)