fredag 19 september 2008

Böcker

I nästan ett år har jag gått och sett fram emot årets bok- och biblioteksmässa, och nu är jag inte ens säker på om jag kommer att kunna närvara. (Det hela hänger på om mitt operationssår vill läka ihop sig eller ej.) För även om jag kan tänka mig att det blir lite trångt att knö sig fram med barnvagnen mellan montrarna, hade det känts helt underbart att få irra runt en dag eller två bland alla böcker och ständiga möjligheter till nya intellektuella upptäckter. Kanske skulle jag få tid att sluka mina fynd inom en snar framtid, kanske inte. Men det vore ändå en skön känsla att veta att jag är någonting mer än bara mamma; att min värld består av någonting mer än bara blöjor och ersättningspulver (ja, jag har nu gett upp amningen).

Vare sig jag lyckas ta mig till mässan eller inte, känns det som om jag idag lyckats få en liten glimt av min lite större bokvärld iallafall. Mille har startat en blogg och på Kulturnyheterna pratar de om ett ämne som intresserar mig massor - bokmarknadens "nya" struktur. Vi får veta att en fjärdedel av bokmarknaden finns på nätet, men också att mer än två tredjedelar av det som en av de stora näthandlarna säljer inte går att finna i den vanliga handeln. Det är verkligen lustigt, tycker jag. Och skönt att höra (även om det rent teoretiskt inte är någonting nytt, vilket vi kan läsa i den bok som också Kulturnyheterna hänvisar till - The Long Tail). De vanliga handlarna har länge gnällt på att näthandlarna konkurrerar ut dem, och försöker sedan lösa detta genom att likrikta sig alltmer, med allt färre och mer allmänna titlar i hyllorna - detta medan konsumenterna ger sig ut och letar efter det som är mer anpassat efter dessa som individer.

Nåväl, en bisats. Ämnet intresserar mig som sagt. Imorgon fortsätter Kulturnyheterna på samma tema, men uppmärksammar istället hur de nya strukturerna påverkar utgivningen. Varar 10 minuter efter klockan 19 på SVT1. Gör hela min dag.

3 kommentarer:

Mille sa...

Hade skrivit en lång kommentar som blev raderad för att det blev "fel" när jag inte angett min mail. Fick då "återgå till föregående sida och borta var texten. Suck.

Tack tipset och kommentaren på bloggen - kul med respons! Har upptäckt att det är rätt kul att blogga. =) Åh, jag vill så gärna till mässan. Verkar inte så troligt att jag kommer kunna ta mig dit dock. Men OM du ska dit blir det i bil då - och finns möjligen plats för ännu en? Vore skoj att dra dit och det var längesen vi sågs. Så får jag träffa Gabriel med! Let me know! =)

Ps. Hoppas det gick bra i måndags och att det kommer läka ihop bra och snabbt.
Ps 2. Och tack för omnämnadet i texten med, trevligt!

Kram!

Mille sa...

Förresten, är det så att du sitter inne med en hel drös tänkbara bra namn för bloggen så dela gärna med dig av några förslag. =) Att skriva inlägg är inget svårt, men namnet ... desto värre det märkte jag. Tricky, tricky. Jag brukar vara rätt bra på att klura ut sådant annars, men det står still. Eller många har jag kommit på, men samtliga är upptagna. Hm ...

Amanda sa...

Hör av dig om du kommer till mässan så att vi kan ses!

Man kan inte lita på att man lyckas springa på varandra när det är så stort! Jag blev förresten intervjuad i svb om bokmässan, de bad om mitt bästa överlevnadstips och tråkig som jag var tipsade jag om bra skor istället för att sanningsenligt säga "åk inte buss i åtta timmar, full!" Som faktiskt är mittt bästa tips...

OM du inte kan komma lovar jag att mms:a bilder på björn ranelid och jan guillou!

KRAM