torsdag 2 oktober 2008

Politisk kommunikation?

De senaste veckorna har vårdcentralen blivit mitt andra hem. Jag måste gå dit och bli omlappad varenda dag, vilket blir ett problem inte bara för mig utan också för vårdcentralen. Det sköna är att det som är bekvämast för mig i situationen, det är också det som är mest bekvämt för dem. För mig vore det skönast att gå till samma sköterska varje dag - för dem är det lättast att ta hand om mig om personen som gör det har sett mitt sår förut, för att se om läget blivit sämre eller bättre på något sätt. Det är inte roligt för mig att gå dit varje dag, men det är ju knappast så att de gör det för att jävlas - egentligen har de knappt tid att ta emot mig. Det vore alltså roligare även för dem om jag inte behövde komma varje dag.

På vårdcentralen verkar de ha brist på både tid och utrymme, och utanför är det nu en byggarbetsplats. Bygget ska tydligen hålla på till december 2010 och jag har själv känt hur det får hela den byggnad som vårdcentralen ligger inrymd i att skaka. Det hela hade väl varit okej om någon hade tänkt på vårdcentralen överhuvudtaget när arbetet planerades. Men det som byggs är bostäder. Och visst, jag tycker att det är en alldeles utmärkt yta att placera sådana på - om det inte vore för att infrastrukturen i området inte planeras i samma takt som bostäder, och de som flyttar in kommer att få mycket svårt att få tid på sin lokala vårdcentral.

Kommunikation olika enheter emellan i det politiska systemet, det är verkligen någonting som saknas det...

3 kommentarer:

Mille sa...

Ja, att slå upp bostäder där är inte särskilt lyckat.

Vad gäller byggfirman är de dock anlitade för att göra sitt jobb, de kan inte beskyllas för dålig planering etc (vilket du inte gör heller). Detta är nog ett jobb de hellre vill utföra på andra ställen än där. Ansvarig vårdpersonal gör minsann inte något för att underlätta arbetet under denna tiden, vilket utöver att det skapar irritation parterna emellan också innebär att bygget blir försenat. De får inte använda nödvändiga hissar för material och så vidare. De blev stoppade redan andra "byggdan" att ta emot leveranser mellan 7-16 ... när ska det då ske, kan man undra? Någon som känner till transportfirmor som kör ut kväll och helg? Som sagt, kan garantera att Otto Magnusson (byggfirman), som bara vill göra sitt jobb, nog mer än gärna skulle vilja ha sin arbetsplats någon annanstans än just där. Man kan ju bara hoppas att det blir bättre återstående tid - att vårdinstansen inser att det är smidigare och lättare för alla inblandade om de samarbetar och hjälper till litegrann.

Helen sa...

Om vårdpersonalen säger stopp till leveranser den här tiden är det förmodligen för att det stör verksamheten (vilket byggandet gör ändå). Huruvida byggfirman valt sin arbetsplats eller inte känns tämligen irrelevant - vårdverksamheten störs av byggandet, men det är bara att gilla läget. Byggas måste det ju. Däremot kan det vara bra om det går att se till att vården störs i så liten utsträckning som möjligt. Vårdpersonalen har inte heller bestämt var deras arbetsplats ska ligga (förmodligen i långt mycket mindre omfattning än byggfirman) och de vill också bara göra sitt jobb.

Min kritik syftar till det faktum att bostadsområdet byggs ut för fler människor, men vården byggs inte ut för att ta emot denna ökade befolkning. Det har varken byggfirman eller vårdpersonalen någonting att göra med - det är politiska beslut som ligger bakom. Kommunen står för detaljplan, regionen sköter vårdandet. Här emellan bör kommunikation ske.

Mille sa...

Jo, klart det stör. Ju snabbare det blir klart, desto bättre ... vilket det skulle bli med samarbete. Oavsett borde det ju dock försöka ordnas att vården störs så lite som möjligt, som du också säger.

Och jag förstår din kritik i texten och var besluten ifråga ligger och bör tas. Man måtte väl få tycka till om de bitar man känner för och så gjorde jag.

Kan dock vara på plats för ett "erkännande". Jag läst aningen snabbt (plus att ett samtal om bygget jag nämnde låg färskt i minnet) och drog förhastade slutsatser om att det rörde sig om bygget vid blocket, där nämnda byggföretag håller till och där de uppgifter jag nämnt gör sig gällande. Det bygget är inte av nya bostäder, utan allmän renovering på blocket (varvid man kan tycka att det kunde underlätta om de samabetade, rör sig om några veckor liksom). Hur som helst. Det förändrar ju inte så mycket, men rätt ska vara rätt.