torsdag 21 augusti 2008

Fin folklighet och folkhälsa

I DN läser jag att halten av hormonet oxytocin ökar då vi sjunger. Oxytocin är alltså ett hormon som får oss att må bättre; "både lugna och mer sociala". Med detta i åtanke är det helt fantastiskt att körsången verkar vara på uppgång i det folkliga myllret. Idag inleds Östersjöfestivalen i Berwaldhallen, som har massor med körsång på schemat. I våras gjorde TV4-programmet Körslaget succé, trots en del kritik från vad Aftonbladet refererar till som "Körsverige". I Lund har vi vår alldeles egna internationella körfestival, som 2006 hade 10.000 besökare och 1.500 medverkande.

Att människor har hittat en verksamhet som faktiskt ökar vårt välbefinnande och väljer att utöva denna aktivitet tillsammans, det är vackert. Den internationella körfestivalen i Lund är ett fantastiskt, och oerhört folkligt, projekt. Då jag först hörde talas om den var jag inte helt övertygad. Jag hade själv en uppfattning av att körsång var någonting elitistiskt, någonting som inte berörde gemene man (en uppfattning som körledaren i Aftonbladet gärna späder på...) Men jag hade fel. De 1.500 medverkande i festivalen var till stor del "vanliga" människor. Och så även större delen av de 10.000 besökarna. För vanliga människor sjunger i kör och gör det för att må bra tillsammans. Sedan går deras släkt och vänner och gläds av att se de sina rocka loss.

Jag tycker verkligen att det hela är så fint.

2 kommentarer:

Sara sa...

Har misstänkt det länge, det händer ju något när man sjunger. Sedan är det ju alltid fint när människor gör saker tillsammans! Bra med dig annars? Fin blogg! KRAM

Helen sa...

Jo tack, det är bra! Håller på att vänja mig vid livet som småbarnsförälder... =)