fredag 8 augusti 2008

Tragiskt och bisarrt Norrlandsdrama

Jag brukar säga att pingis är egentligen den mest demokratiska sporten som finns kvar i nuläget. Alla andra sporter är ju totalförstörda av pengar, politik och droger. Har du nånsin hört talas om en pingisspelare som gått på anabola?

Det är bara att inse. Jag har en förkärlek till bisarra filmer med tragiskt innehåll. Jag har tidigare funnit dem bland Todd Solondz och Pedro Almodóvars verk, och nu senast måste jag berömma Jens Jonssons Pingpongkingen. I mörkaste Norrlands skogar lever Rille. Han är utstött, annorlunda och han älskar pingis. Därför har han enväldigt tagit över makten över pingisrummet på fritidsgården. Fritidsgården som främst är till för barn i mellanstadieåldern, fastän Rille själv redan har kommit upp i tonåren. Att han får hållas beror nog till mångt och mycket - förutom att fritidsledaren tycker synd om honom - på att hans yngre bror är hans raka motsats och väldans populär bland skolkamrater i alla åldrar.
Det är mycket intressant dethär. Alltså, mellan mig och brorsan. Han är liten och jag är stor. Han är impulsiv och jag är mer eftertänksam. Och ibland känns det som att han har fått allt och jag inget.

Filmen skildrar syskonkärlek och syskonrivalitet. Den skildrar det svåra i att leva som barn till missbrukare och i att leva utan vänner. Och med vinterns omvärld blir hela alltet så väldans mycket kallare. Läs mer om filmens handling till exempel här eller här. Och gå gärna och se den.

1 kommentar:

Mille sa...

En kommentar om bordtennis bara ... den sporten är inget undantag från andra åtminstone när det gäller politik och pengar. Se bara till Kina som världsledande land för sporten, och dess roll där. Kanske inte den mest "fuskande" sporten, men demokratisk? Tror inte det.

Följer personligen hellre annan sport, även om jag sett en och annan sammandrabbning även i pingis. Särskilt kul att se med en viss framstående spelare (förut iaf, vet inte om han spelar längre) vid namn Timo Boll ... Passande. Hihi. Jag och min torra humor ... hrm. =)