lördag 16 augusti 2008

Vad män verkligen vill ha

Under sommaren har jag av någon anledning fått tre gratisnummer av tidningen Glamour hemskickade till mig. Hur de hittat min adress är jag inte riktigt säker på men det verkar ha att göra med kvinnor i min ålder i trakten, då en jämnårig bekant också fått den.

I det senaste numret läser jag i innehållsförteckningen samma rubrik som jag satt på det här inlägget - "Vad män verkligen vill ha". Att tidningar får för sig att publicera den här typen av reportage förvånar mig verkligen, och jag kan inte låta bli att slå upp den angivna sidan. Jag måste som en bisats, innan jag fortsätter alltså, säga att det här är ett ypperligt exempel på att Sisela Lindbloms "De skamlösa" fungerar dåligt som en satir på någonting - de dåliga reportage som damtidningsreportrarna tänker ut i hennes bok kommer inte ens i närheten av verklighetens dumhet...

Nåväl. Jag har som sagt slagit upp sidan och "reportagets" innehåll skrämmer/roar mig nästan ännu mer än dess rubrik. På en liten sida får vi först veta att mäns åsikter och önskningar skiljer sig åt (nähä!), men denna uppgift följs sedan upp med en liten tabell. Tabellernas kategorier heter "Vad kvinnor tror att män vill ha" och "Vad män verkligen vill ha".

Tabellen talar om för oss att män vill ha kvinnor som är 170 cm långa, har blå ögon och långt hår, bär söta kjolar och vars intresse är att titta på sport. Och detta kan de tala om för oss trots att männen ska ha så olika åsikter.

Hur de har kommit fram till dessa uppgifter? Framgår inte.

Var de hittat tillfrågade män? Framgår inte.

Hur många män de frågat? Framgår inte.

Intressant att den här typen av tidning gärna vill pådyvla oss att vi ska vara på ett visst sätt. De erkänner själva att det inte finns någon särskild norm, men detta stämmer inte riktigt överens med deras världsbild - det måste ju finnas en standard att eftersträva.Vad ska de annars skriva om?

Jag är så trött på att behöva höra att vi måste ändra på vem vi är för att hitta kärleken. Kvinnor i alla generationer trycks ned av tidningar som Glamour och får veta att vi inte riktigt duger, för att sedan bli totalblåsta av marknaden som vill sälja oss allehanda knep och varor som ska få oss att bli bättre. För att tryckas ned och må riktigt dåligt över vilka vi egentligen är, ger vi våra besparingar till "konsulter" som Ellen Fein och Sherrie Schneider (författare till boken "The Rules"; väldans underhållande om en ser den som satir på allmän idioti) eller till företag som säljer allehanda märkliga preparat.

De som säger att patriarkatet inte finns kanske bör tänka efter en gång till. För den här typen av samhällspådyvlad självspäkning är inte ens tillnärmelsevis lika stor när det kommer till det "otäcka" könet.

3 kommentarer:

Enn Kokk sa...

Min hustru är inte intresserad av sport, och inte jag heller. Dessutom är hon inte blondin.

Daniel J sa...

Nu kan man förvisso, vare sig som tidning eller privatperson, inte dra några slutsatser av en enda person eller ett enda par. Men så länge tidningen inte redovisar sitt material, så länge väger en enda rösts motsatta åsikt lika tungt.

I vilket fall visar Glamour hur patriarkatet och kapitalet sida sida med armarna över varandras axlar som de fula gubbar de är.

Och så säger de att det bara är "HBT-världen" som är fixerad av yta...

Maria sa...

Här vill jag bara inflika att Glamour försökte rekrytera mig till ett jippo tidningen hade på stortorget i Malmö i somras; spring 50 meter i skyhöga klackar och vinn produkter från maybelline. Man borde ju sagt något i stil med "nej tack, jag försöker att INTE vara patriarkatet tillags idag. Men tack ändå." Men sånt kommer man ju aldrig på att säga :(