lördag 18 februari 2012

Wabi sabi - värsta nya trenden

Två tidskrifter jag gärna läser är Hälsa och Family Living. Därför tyckte jag att det var extra intressant när dessa båda med inte så långt mellanrum lyfte upp en gammal asiatisk inredningsfilosofi vid namn wabi sabi.

Extra intressant blir det eftersom de båda tidskrifterna griper sig an fenomenet med helt olika angreppspunkter. Båda tidskrifterna drar paralleller till feng shui, men kommer fram till helt olika saker. Family livings reporter menar att det är uppfriskande med wabi sabi, eftersom det till skillnad från feng shui (?) förespråkar asymmetri snarare än symmetri och att wabi sabi är skönt då det inte är lika fascistoit som feng shui. Hälsas reporter lyfter istället upp att du inom wabi sabi, precis som inom feng shui, ska premiera sådant du verkligen tycker om.

För inom wabi sabi är det tydligen det som är fokus - att det du älskar blir besjälat, och därför blir vackert. Det är bättre med en sliten och nedsutten fåtölj som du älskar, än med en designstol du har bara för att den är "rätt". Skulle du däremot älska designstolen är det den du ska satsa på. Men med tiden kommer så klart även den att bli sliten - och då är det en del av skönheten. Detta läser jag i Hälsa, som också lyfter att wabi sabi förespråkar funktion före form.

Family Living, däremot, har gjort en lite annorlunda tolkning av wabi sabi. De har tagit fasta på att det är okej med en sliten fåtölj, och menar därför att wabi sabi säger att du ska ha slitna saker (punkt). Reporterns sammanfattning av wabi sabi är:

  • Torra löv - inte körsbärsblommor
  • Nakna grenar - inte blomsterarrangemang
  • Vilda blommor - inte rosor
  • Keramik - inte porslin
  • Natursten - inte betong
  • Linoleum - inte vinyl
  • Naturligt ljus - inte lysrör
  • Klädnypor - inte torktumlare
Vilket ju inte alls går ihop med den första bilden jag fick av wabi sabi. För om jag nu föredrar körsbärsblommor framför torra löv, borde väl det vara bättre? Som om inte det gjorde mig skeptisk nog, går Family Living (denna familjeinriktade tidning) vidare med att förklara att wabi sabi är toppen för småbarnsfamiljer eftersom det är bra att ha stora glaskärl med pinnar och grejer i fönstret (gah - fatta den paniken!), för att det är murriga färger och därför inte syns om det är smutsigt och för att det välkomnar ungarnas älskade pinnsamlingar inomhus.

Rätta mig om jag har fel - men att ungarna skulle ha långa, bösiga pinnar att peta varandra i ögonen med när vi är inomhus, det skulle faktiskt inte alls underlätta mitt liv...

Inga kommentarer: