måndag 13 februari 2012

4. Kommunalt anställd barnvakt

I mitt politiska engagemang har jag alltid pratat för "Nattis". Det finns gott om föräldrar som jobbar långt efter den vanliga förskolan har stängt och så klart måste även deras ungar ha någonstans att ta vägen då föräldrarna är på jobbet - någonstans där de får ta del av pedagogiskt anpassad verksamhet, precis som alla andra barn behöver.

När jag var 17 fick jag och en kompis dela på en tjänst som kommunalt anställd barnvakt (på timbasis). En kvinna i vår hemby var ensamstående med tre barn, men jobbade på ett av äldreboendena i byn. Så klart ett äldreboende som inte stängde kl 17 bara för att förskolan gjorde det. Så när kvinnan var på jobbet var antingen jag eller min kompis där och tog hand om barnen. Vi fick så klart instruktioner att förhålla oss till, och maten var oftast ganska väl förberedd då vi kom. Men det var inte jag. Nu så här i efterhand inser jag att jag inte visste ett skvatt om barn. Eller om jag ska vara ärlig så visste jag det väl redan då. Inte för att jag tror att jag gjorde något som var skadligt för barnen, men någon pedagogisk verksamhet kunde jag då rakt inte bidra med.

När jag började var barnen fyra, sex och nio - och vad det innebar hade jag inte den blekaste om. Första gången jag var där, efter ungefär en timme, blev jag galet förvånad då jag helt plötsligt hörde sexåringens röst inifrån toaletten.

"Färdig!"

På nioåringens skratt förstod jag att min totala oförberedelse på detta var uppenbar. Jag hade inte en aning om att sexåringar inte torkade sig själva i rumpan då de varit på toaletten - och det säger väl egentligen det mesta. Jag hade inte där att göra. Visserligen kom jag att älska de där ungarna, och vi byggde upp en bra relation den period som jag arbetade hos dem. Men jag tycker nog att vi alla borde kunna enas om att de förtjänade bättre. De förtjänade att bli omhändertagna av någon som visste vad fasiken de sysslade med. Precis som alla barn gör. Precis som jag vill att mina barn ska bli omhändertagna av goda pedagoger när jag är och jobbar mitt på dagen.

Tidigare inlägg:

Jobben
1. Skumplastfabrik
2. Cafébiträde
3. Kassörska

Inga kommentarer: