fredag 27 januari 2012

2. Cafébiträde

Då jag var 16-17 nånting jobbade jag några veckor som cafébiträde. Min chef var ökänd och fick kort efter att jag jobbade för honom näringsförbud.

I min lilla by hade bageriet tidigare agerat lunch-hak för några av byns arbetare, men sedan den läskiga chefen tagit över började de fly stället en efter en. Han kom till lilla Fritsla och trodde sig kunna ta samma priser som inne i Göteborg. Mig försökte han få att jobba gratis efter att arbetsdagen var slut ("Är det beordrad övertid?" frågade jag och gick hem när han sa nej).

En gång kom det in en kille med gissningsvis latinamerikanskt ursprung. Han var ung och hade ett krucifix runt halsen. Det första han gjorde då han kom in var att be om ursäkt för att han inte hade någon tröja på sig - det var varmt och hade hade egentligen inte tänkt gå in någonstans. Chefen kom ut och stirrade på snubben, som blev uppenbart obekväm. Killen vred lite på sig, sedan gick han utan att köpa något. Chefen sa drygt att han minsann visste att slyngeln inte skulle köpa någonting så fort han sett honom.

Jag skulle inte heller ha köpt någonting av en otäck näringsägare som behandlade mig på det viset. Jag vet inte riktigt vad jag lärde mig om arbete när jag jobbade på det där caféet - men jag lärde mig en hel del om både arbetsrätt och människor.

Tidigare inlägg:

Jobben
1. Skumplastfabriken

Inga kommentarer: