söndag 29 januari 2012

En istället för man

I en kommentar fick jag frågan varför jag skriver "en" istället för "man". Det tog ett tag innan jag själv vande mig, men jag tycker att det känns mer rätt. Tanken med bloggen är ju att jag själv ska bestämma över hur mitt universum ska se ut. Min blogg blir liksom en zon där jag får ha kontroll och envåldshärska. Och jag tycker faktiskt att "man" är ett jäkligt skumt uttryck. Även i andra bloggar har jag märkt att en har samma idé som jag - Fitt for fight är ett exempel.

Vid en snabb googling på frasen "en istället för man" hittade jag den här tråden. Någon har tydligen menat att användandet av en istället för man skulle tyda på en ovilja gentemot män. Vilket förmodligen är det lustigaste jag hört den här veckan. Att det skulle vara ovilja mot män att inte vilja säga till exempel "när man som kvinna...". Det handlar ju inte om att inte vilja ha män, det handlar bara om att inte vilja ha män som norm för mänskligheten. Betydlig skillnad.

Inga kommentarer: