fredag 27 januari 2012

Husjakten, del 8

Drömhuset gick oss ur händerna. Så klart. Det verkade för bra för att vara sant, och så var det också. Mitt i byn och helt fantastiskt. I nuläget är de nästan uppe i bud på 200.000 mer än vårt maxbud. Det suger verkligen. Men så har vi ju inte heller någon handpenning att tala om, vilket leder till de snordyra lånen, vilket leder till att vi inte direkt kan hänga med.

Nästa steg blir alltså sparande. Visserligen kommer inflödet av cash öka när maken börjar jobba, men de pengarna försvinner ju ganska snart till dubbla dagisavgifter och ökade pendlingskostnader. Så sparplanen ser istället ut såhär (på ett ungefär):

1. Gör veckomatsedlar. I dessa bör betydligt mer vegetarisk mat än vad vi äter idag ingå.
2. Sluta köpa en massa grejer. Om vi behöver något - kläder eller grejer - ska vi satsa på begagnat. Alternativt halva reapriset, det går också bra.
3. Lägg inga pengar på Trisslotter. Mot alla förhoppningar tar det pengar från huskontot, snarare än bidrar. Tyvärr. Reklamen bedrar.

Är det någon som har fler spartips? Det går att kommentera på bloggen även om en inte har ett google-konto, har jag fått veta att en del kan behöva information om. (Ja, jag fiskar .)

5 kommentarer:

Tobbe sa...

Sälja saker man inte behöver på Tradera. Jag gör det ibland men borde göra det oftare. Kram från Tobbe!

Grabben i bloggen bredvid sa...

Att leta hus är både kul och påfrestande. Lycka till!
Apropå Googlereklam så tipsar jag om mitt senaste inlägg (2011-01-27)

Helen Rosenberg sa...

Ja, vi har en stående tanke om att vi ska kränga saker. Men sen samlar vi på oss så mycket innan vi får tummen ur att vi tröttnar på tanken, och då går vi och skänker allt till loppis. Härom veckan gick vi iväg till Rumänienhjälpen med fem kassar barnkläder...

Men jo, det är en bra idé =)

Amanda sa...

Jag har ingen aning om hur man sparar pengar, har 164 kr på mitt sparkonto för tillfället, men veckomatsedlar och matlådor låter ju som en bra idé. Och att laga veg. mat efter säsong är både mer miljövänligt och billigare. Om man har lite framförhållning kan man ju köpa torkade linser/bönor/kikärtor och laga med, det blir i pricip gratis så lite kostar det.

Helen Rosenberg sa...

Eller hur! När vi pluggade levde vi ju typ på noll och intet. Jag tror bönor med lite linser vid sidan av var lösningen. Sedan var det det där med kinkiga ungar som ska äta också, men de äter ju inte så mycket... Så om de får mamma scans kanske vi vuxna kan köra bönrejset. Eller nåt... =)