måndag 23 januari 2012

Husjakten, del 7

Ytterligare en visning igår. Jag tror att jag i ett tidigare inlägg skrev att jag väntade på det där huset som skulle få mig att gilla det trots alla skavanker. Och nu har det hänt. En vän som var på samma visning sa sig se ett slitet hus med potential att bli fint efter mycket tid och pengar. Maken och jag såg ett hus som var fint.
Tiotalshus med högt i tak och massor av utrymme. Så centralt det går med skolan tvärs över gatan - uppskattningsvis tre minuter att gå till byns bageri. Visst var det lite slitet här och var, men inget som inte går och leva med ett tag. Sammanfattningsvis blev vi helt förälskade i huset.
De potentiella problemen då?
Jo, eftersom det var högt i tak är det dyrt att värma upp. Treglasfönster och en extra kamin skulle så klart hjälpa.
En vän informerade om att det finns planer på att bygga höga lägenhetshus i den vackra ravinen som ligger nedanför trädgården. Inte säker på att det är ett jätteproblem, det får en ju räkna med om en vill bo mitt i byn.
Fukt mellan fönsterglasen. Täta eller ännu hellre byt till treglas, förhoppningsvis inte superduperbråttom.
På källartoaletten stod en sån där suggrej som använda vid stopp i avloppet. Tiotalshus, så får en kanske räkna med stambyte förr eller senare.
Allt som allt, inga problem som inte går att övervinna. Så nu blir det budgivning. Personligen kan jag dock inte se att alla andra som var på visningen inte kommer vilja buda på det, så vi får väl se vad som händer.

Inga kommentarer: