lördag 11 februari 2012

3. Kassörska

I två omgångar har jag jobbat som kassörska i livsmedelsbutik. Arbetsuppgifterna varierade en del, och förutom själva kassagrejen kunde det röra sig om att packa upp varor, rensa ut dålig frukt och grönt eller att städa golv.

Kassagiget övade vid tillfällen upp den berömda stresståligheten ganska så rejält, då jag tvingades lära mig att arbeta lugnt och metodiskt trots att kön blev allt längre. Jag fick också en medvetenhet om hur mycket ens handlingar och attityd faktiskt kan påverka andra människors mående. För även om de flesta som kommer till kassan, packar upp sina varor och ska betala har ett tämligen nuetralt bemötande av den som sitter bakom disken, så kan en enda idiot sänka samma person i flera timmar. Och det är förvånansvärt många människor som tycker att kassörskan är en lämplig person att ta ut allt sitt agg och sin dåliga dag över. Efter att ha jobbat i kassa brukar jag alltid önska dem som sitter där en trevlig dag innan jag går - för jag vet att det faktiskt kan göra skillnad. Inte varje gång, men ibland behövs det desto mer.

Tidigare inlägg:

Jobben
1. Skumplastfabriken
2. Cafébiträde

Inga kommentarer: