söndag 4 mars 2012

Den där förbannade valfriheten

Säkert har jag skrivit om det någon gång tidigare, men jag är så trött på den borgerliga tolkningen av frihet/valfrihet. Under en middag i mer formella sammanhang hamnade jag i en obekväm sits där jag tvingades lyssna på någon som härjade om hur viktigt frihet var - och att det därför var så superviktigt med valfrihet som konsument. Mannen som talade var emot Systembolagets monopol eftersom det var så jävla viktigt att han skulle få välja av vilken handlare han ville köpa sin alkohol - annars var (är) han förtryckt.

För mig handlar frihet snarare om rätten till ett värdigt liv - att kunna få tillgång till vettig sjukvård om jag blir sjuk, att inte svälta bara för att jag för tillfället inte jobbar. Jag skulle nog helt enkelt kunna säga att välfärd är lösningen. Vad och hur jag sedan har möjlighet att konsumera, det är liksom sekundärt - visst kan det vara spännande och roligt att konsumera ibland, men förhoppningsvis är det aldrig det som definierar vem jag är som person, eller huruvida jag är "fri" eller inte.

Det obekväma samtalet jag hade poppade på nytt upp i min hjärna då jag läste om hur UNF gått runt på Stockholms krogar och testat om de lyckas köpa alkohol trots att de är minderåriga. 6 av 8 (!) krogar sålde alkohol till minderåriga. Temat känns så klart igen från när Centerpartiet hade jippo i Almedalen för att lobba för gårdsförsäljning av alkohol. Om vi nu avvecklar Systembolagets monopol, och det istället blir möjligt att köpa alkohol lite var som helst - då måste ju risken för att unga ska få tag på alkohol lätt öka lavinartat. Vilket är någonting som på sikt måste påverka folkhälsan grymt mycket. Jag ser ökade missbruksproblem, mer leverskador och på sikt mycket högre sjukvårdskostnader för samhället. Vilket förmodligen sänker standarden på sjukvården rent generellt - och där försvann en del av det som jag tycker gör mig fri.

Vad tycker ni? Vad gör oss mest fria - är det valfriheten då du väljer butik, eller är det tryggheten som kommer med en välfungerande välfärd?

Inga kommentarer: