fredag 23 mars 2012

Öl, must och blåbär

För ett tag sedan skrev jag om alkoholfri go'dricka, och lovade att återkomma med lite recensioner. Tanken var ju såklart att det skulle vara ett förråd som vi har ett tag, så än så länge har vi inte provat allt. Första tillfället vi drack hann jag dock med tre olika sorter, eftersom de första två var så... uuäh!

Först till smakning var Fentimans Shandy. Utan att ha läst beskrivningen gick jag helt på flaskan, närde ett naivt hopp om stoutliknande mums och blev helt galet besviken när jag hällde i mig vad som smakade som - honung. Inget för mig, skickade drycken vidare till nästa person och plockade fram någonting nytt - Jevern.

Till skillnad från den söta Shandyn, var Jevern vansinnigt besk och det gick ännu fortare att skicka vidare den här. Så jag gick vidare till det säkra kortet 100% blåbär, som inte passade alls till det som vi för tillfället åt. Men i övrigt - ååå. så gott det är! Inte för sött, inte för surt, inte för någonting. Inte ens för lagom. Smakar mycket och bra. Systemet klassar det som must, och mustigt är precis vad jag skulle säga att det är. Blåbärssmaken fyller upp hela munnen, och det är med njutning som jag inmundigar denna dryck. Dock skulle jag vilja höja ett varnande finger för överkonsumtion - efter ett tag blir smaken för mycket, så att öppna den där andra flaskan är liksom inte riktigt värt det (speciellt med tanke på priset). Ytterligare en varning på samma tema är att för stor mängd av denna dryck lätt leder till magknip.

Efter detta tillfälle har jag hunnit med båda musterna, och jag måste säga att jag är kluven. Visst är de goda, helt okej, men de står inte alls i paritet med de musterna jag suktat efter sedan de senast fanns att köpa på Systemet för 1,5-2 år sedan - Kiviks halvtorra muster, som till exempel den här Gravensteinen. De två vi smakat idag är alltså Gastronomiklubbens Ingrid Marie och en annan Gravenstein från Kiviks, nämligen Årets skörd. De är båda helt okej. Det är god must som kan drickas lite närsomhelst - men det är ingen fin måltidsdryck, det är de alldeles för söta för.

Jag fortsätter att leta goda alkoholfria alternativ, men för den som vill inleda en egen jakt kan en ju alltid börja med föreningen fruktdrycken. Det är en förening som vill lyfta fram god alkoholfri dricka, som dock verkar ha glömt just den sjyssta, halvtorra fruktdrycken (?).

Inga kommentarer: