söndag 26 augusti 2012

Att lära sig av historien

Folk klarar inte av att dra paralleller mellan olika historiska händelser, eller mellan en historisk händelse och någonting som sker idag. Detta konstaterar den norska filosofen Lars Gule i dagens Filosofiska rummet, som är ett specialprogram i samband med Breiviks dom i fredags. Folk ser tillbaka på judehatet på 40-talet med förakt, samtidigt som islamofobin breder ut sig enormt världen över. "Folk på 40-talet var ju dumma och fördomsfulla, men det här är ju en annan sak - muslimer är ju såhär på riktigt..."

Humaniorans funktion på universiteten och i samhället i stort är ofta ifrågasatt, eftersom det inte på ett sätt som är klart och tydligt för en femåring går att visa hur humanioran leder till jobb. Inom humanioran, såväl som inom samhällsvetenskapen, lär du dig att analysera skeenden i historien eller samtiden. Du lär dig se på världen med ett bredare perspektiv, att inte bara titta i den lilla lådan och föreslå samma lösningar som föreslagits tidigare. Du lär dig att ifrågasätta och inte bara säga tack och amen till det som presenteras i din omvärld. Framför allt så lär du dig att världen aldrig eller sällan är helt svart eller vit.

Om någon tvivlar på att denna typ av bildning behövs i dagens samhälle, så vill jag hänvisa till följande exempel:



Återigen företrädare för samma parti tycker att fler borde trakassera somalier. För att de kommer från Somalia. Som alla vet är ju ens födelseort ett väldigt aktivt val, så nu kanske jag skjuter mig själv i foten då jag framför detta som bevis för att världen är sjuk?

Och kom nu inte och säg att detta bara är ett par enstaka människor som accepterar den här typen av tankar - det är alltså i ett riksdagsparti sådant här yttras, alltså ett parti som av svenska folket bjudits in i det politiska finrummet. En har ju fått skämmas för mindre...

5 kommentarer:

Mats Johanzon sa...

Hej Helena, åsiktsmaskin som jag är märkte jag att vi hade en del gemensamma åsikter. Främst att man ska lära av historien. Håller med också om att humanoiran kan varna oss för mycket (och leder inte till jobb alla gånger).
Delar också din indignation (jag kan 'skönja' en sådan :*) ) inför personerna du nämnde från ett visst parti. Hoppas de blir uteslutna.
En historisk paralell till Sverige idag är kanske kopternas Egypten, när de var i majoritet. Eller Libanon före svarta september. Eller, om man vill vara dramtisk, indianerna precis efter de träffade en viss Christofer Columbus.
Ett intressant boktips kan vara 'Sharia' av Jan Hjärpe. Sedan kan du säkert googla fram info om opinionsundersökningarna i england där man frågat muslimer om de vill införa sagda juridiska system (i GB).
Ett annat boktips kan vara 'En fri röst' eller 'Nomad' av Ayaan Hirsi Ali.
Det jag själv hakar upp mig mest på är nog kvinnoförtrycket. Men då är jag partisk med en liten dotter i familjen. Hennes framtid och vart hon ska fly om 30 år.

Mats Johanzon sa...

Kunde inte låta bli en lite kommentar till...
En sak jag tror interlektuellt orienterade och intellegenta människor gör när de inte har nog med information i något ämne är att de acossierar. Hjärnan griper problemet och försöker hitta mönster som de tror är dolda i den uppenbara faktan - men som egentligen helt saknas. Ett exempel på det kan vara debatten om figurativ konst och att den skulle ha en koppling till Nazism. Hitler gillade figurativ konst alltså gillar alla nazister fk, om någon säger hen gillar fk ja då är hen en naz...
Man hittar beröringspunkter där inga fins - inte på ett stort plan i varje fall.
Därför är fakta så fruktansvärt viktigt. Läs på om Islam, skulle jag vilja skrika. Inte några hatsidor på nätet som en viss Breivik kanske läst - läs vanliga faktaböcker och skilldringar av nuvarande eller före detta muslimer. Läs om statistiken. Oslopolisens rapport om 'gängöverfallen' eller Brås rapporter.
Läs om länder där Sharia praktiseras. Aparteid får ett nytt ansikte...
Läs om invandringens omfattning. Prata med tjejer som går på skolor med många muslimska barn.
Har ett gäng iranska, sekulära, kompisar, de är oroade över Sveriges framtid...

Helen Rosenberg sa...

Hej Mattz,

Tack för att du tar dig tid att uttrycka ditt instämmande med mig, alltid kul att få medhåll. För visst är det, som du säger, viktigt att ta reda på vad olika grupper i samhället vill. För samtida information brukar ju förstås dialog med de (i det här fallet) muslimer som du känner vara, instämmer du inte?

Jag är inte särskilt insatt i de historiska händelser du pratar om, jag lärde mig att dra paralleller genom andra humanistiska studier än just de historiska. Den analytiska förmågan lämpar sig bra att använda på gängse europeisk historia som lärs ut i skolorna. Men om vi nu ändå håller på med boktips vill jag tipsa om "En armé av barn" av Evan H Rhodes. Och ska vi droppa allmänna historiska skeenden så tycker jag faktiskt att hur en behandlade kättarna i Avignon är ganska intressant. Eller så kanske vi kan prata samhällskunskap, och hur en i vissa stater i USA inte får lära ut evolutionsteorin i skolorna.

Visst är det spännande med random kunskap, Matz. Men främst var kanske min poäng att svenskt näringslivs politik gentemot humaniora befäster det hatiska samhälle vi lever i idag. Som du är jag orolig för mina barns framtid, där hat mot de som är olika krossar ett potentiellt kärleksfullt samhälle.

Mats Johanzon sa...

Tack för boktippset Helena, låter som en bok jag skulle uppskatta.

Tog upp historieexmplen eftersom jag tror de skulle kunna vara paraleller till sveriges framtida (och inte bara intressant trivia :*) ) och nuvarande utveckling. Det är inte bara 30-talets tyskland som skulle kunna vara det, även om det vad gäller antisemetismen finns paraleller till det med (hej Malmö).

Helen Rosenberg sa...

Håhå jaja...

Vilken humanistisk disciplin hade du din akademiska examen inom, sa du?