söndag 12 augusti 2012

Hyresugnen

"Jag fattar inte varför folk vill äga sitt boende när det är så smidigt med hyresrätt", sa kollegan. "När min kyl och frys gick sönder härom året ringde jag och anmälde det, och när jag kom hem från jobbet stod det nytt där."

Och visst - om allt funkar så smidigt är det ju alldeles ypperligt med hyresrätt, så klart.



Ovan ser ni vår ugn. Jag har avskytt den sedan dagen vi flyttade in här. Det är nämligen så att handtaget som används för att öppna luckan blir över 70 grader varmt när ugnen är på. Enligt Boverkets regelverk för barnsäkerhet får metalldelar på ugnens utsida inte bli mer än 60-nånting grader. De rekommendationerna antogs dock något år efter att våra skithus byggdes, så det bryr sig inte vår hyresvärd om. Livslängden på vår ugn beräknas vara ytterligare 9 år. Hyresvärden menar att vi förvisso kan betala för att få en ny ugn installerad tidigare, men eftersom de köper in de billigast tänkbara ugnarna misstänker hon att en ny ugn skulle kunna innebära ännu varmare utsida.

Härom veckan var det ett element inne i vår ugn som exploderade. Vi fick löfte om att de skulle laga den redan dagen därpå, sedan dagen efter det och dagen efter det. I två veckor blev vi lovade att ugnshelvetet skulle lagas dagen efter, tills de till slut lagade den. Kanske är det för att jag bor i ett underprivilegierat område, kanske är det för att jag har en usel värd. Men att det skulle vara smidigt att bo i hyresrätt - det håller jag banne mig inte med om!

Inga kommentarer: