onsdag 21 maj 2008

"Vet du vad det blir för en?"

Jaha. För den läsare som inte vet det, så är jag för tillfället typ stor som ett hus och tänkte mig att jag om ungefär om en månad ska ha en lite större familj och bli lite smalare igen. Det börjar nu bli lite tungt och jobbigt, rent fysiskt sådär, men det som är jobbigast är nästan ett fenomen som hängt med ett bra tag nu: "vet ni vad det blir för en?" - en fråga som igår ställdes till mig fem gånger, på bara en dag. Några få bemödar sig dessutom att lägga till ett "ja, en flicka eller en pojke alltså". Och så kommer mitt ständiga svar: "Nej."

Detta svar brukar följas av ett av två möjliga alternativ. Det vanligaste är "nej, det är klart, det är väl roligare att vänta - då blir det ju lite som julafton och som en belöning när den väl kommer och man äntligen får reda på det". Det näst vanligaste är: "Nähä, nej... fast det är ju förståss lättare att planera om man vet i förväg. Med kläder och inredning och sånt, alltså".

Så nu vill jag passa på att betona ett och annat faktum här i mitt alldeles privata dockhus - ni vet, stället där jag får bestämma själv.

Faktum ett: bara för att jag får se om barnet har snopp eller inte när det väl kommit ut, så betyder det inte att jag får veta mer om mitt barn som individ. Det ska visserligen bli oerhört spännande att träffa den lilla krabaten, men det har faktiskt ingenting att göra med dess könsorgan.

Faktum två: spädbarn har inte direkt olika behov vad gäller kläder och inredning beroende på vilket kön det råkar födas in i. Storleken på kläderna kommer att vara densamma (visserligen kan detta variera aningen från barn till barn, men könet är inte en faktor i denna variation). Barnet behöver någonstans att sova, någonstans att få blöjan bytt och kanske till och med någonstans att få sig ett skönt bad - det går alldeles utmärkt att planera för dessa behov i förväg även i den "ovetande" situation jag befinner mig nu. Inte ens blöjorna är olika konstruerade beroende på eventuella utväxter eller brist därav.

Min man har nu börjat med en ny variant till svar. Istället för att bara säga "nej", så satsar han på "det ska bli en kommunist". Jag funderar på att som alternativ till nejet istället svara att det ska bli en queerbebis. Några andra bud?

9 kommentarer:

Matilda sa...

Ja feminist är ju inte heller helt fel...

Åh, det är så märkligt det här med kön och hur viktigt det är. Det ställs verkligen på sin spets när en ny människa kommer till världen. Då vill vi så gärna veta i vilket kön vi ska klä det vilket därmed besvarar en massa frågor kring vem just människan bakom könet är. Det är märkligt, men ni är grymma som står emot. Ni kvalificerar därmed (enligt mig) till kategorin grymma förebilder för den nya.

(Stort grattis förresten!!!!)

Matilda sa...

Förresten, har länkat till dig från oss, hoppas det är ok!

Matilda

Kristina sa...

Jag trodde alla nuförtiden visste att man inte brukar få reda på det? Doktorn säger ingenting för det är tydligen en service man måste betala för, om det ens syns, det beror ju på hur bebben ligger i magen.
Jag har iallafall själv alltid tänkt mig att jag ska ha en bebis med fina, färgglada kläder. Det verkar så taskigt mot pojkarna att dom inte får ha rött och rosa och lila, men klär man dem så så antar ju alla man träffar på att det är en flicka. Det är bara att tjöta om mantrat gång på gång: Det är en queerbebis...;)

Helen sa...

Hehe... Ja, tyvärr talar de ju om för folk vad det är i många delar av landet (bla här i Skåne), så då kan de ju ägna sig åt sina dumma förberedelser av inredning och skit... Suck.

Rekryteringen in i den våldsutövande maskuliniteten sker dagligen « Roya och Matildas blogg sa...

[...] 24, 2008 · No Comments När vi föds in till den här världen, oavsett i vilken kontext vi hamnar, är vi bara människor. Kort och gott. Väl här börjar vi formas till individer av alla de strukturer och normer som [...]

Återigen det där med genusskapande och barn… « Dockhus sa...

[...] det där med genusskapande och barn… På tal om ett inlägg jag skrev väldans nyligen och ett inlägg som Matilda skrev strax därpå, så har jag haft det där med [...]

hanna sa...

Jag är för det där med kommunist. Säg till när den lilla krabaten har anlänt så skickar jag en medlemsbok! =)

Helen sa...

Haha... tycker nog att ni vänsterpartister känns aningen ambivalenta på den punkten, förstås... ;)

hanna sa...

Jo... Du har nog en poäng där... Men jag skickar en medlemsbok ändå!