torsdag 22 maj 2008

"Brev till en kristen nation"

För knappt ett år sedan startades förlaget Fri Tanke av Christer Sturmark, ordförande för Humanisterna, Björn Ulvaeus och Eva Ortmark. Enligt förlagets egen upplysning ger de ut ”humanistisk litteratur i upplysningstraditionens anda och litteratur om vetenskap i forskningens frontlinjer”. En kort översättning av uppdraget kan sägas vara utgivning av ateistisk, eller religionskritisk, litteratur. Sedan start har förlaget gett ut ca en titel i månaden och först ut på arenan var Sam HarrisBrev till en kristen nation”.


I svensk media har boken mottagits med en stor skepticism, då man har menat att bokens kritik av kristna fundamentalister inte är relevant i Sverige. Som uppvuxen i det så kallade bibelbältet har jag själv sett både det ena och det andra exemplet på kristen fanatism även i vårt land, men det är knappast det som avgör temats relevans. Sam Harris har i sin lilla bok tagit sig an att beskriva en verklighet som omsluter beslutsfattare i ett stort och mäktigt land som är och petar lite här och var i hela världen, och det borde ju angå vem som helst.


I sin politiska kritik utgår Harris från begreppet moral, som han själv definierar som någonting kopplat till lidande eller snarare till lindring av detsamma. Med sin egen moraldefinition slår han hål på de konservativt kristnas idéer om att det är omoraliskt att inte tro på Gud, att ha sex före äktenskapet eller för den delen använda preventivmedel. Han ger oss en rad situationer där kristna missionärer har orsakat skada och lidande snarare än gott. Resonemanget rör sig mycket kring sexuella teman, med förbud mot preventivmedel och abort som ledstjärnor för att förklara de kristnas brist på moral. Han menar att missionärer har förstört åtskilliga liv då dessa har talat om för HIV-smittade i Afrika att det är syndigt att använda kondom. Han lägger mycket energi på abort, där han menar att politiker med kristen konservatism som grund har dömt ut både kvinnans rätt att välja och möjligheter till stamcellsforskning på vad som egentligen inte är mer än en klump celler. Som lysande exempel lyfter han fram moder Teresa som ska ha sagt att abort är det som, trots alla exempel på svält och barnadöd som hon själv bevittnat världen över, är det som mest av allt fördärvar alla möjligheter till fred.


Tyvärr måste jag säga att genomgången av hur den religiösa konservatismen påverkat sin omvärld är alltför kort. Större delen av boken består trots sitt knappa sidantal av ett långt och tradigt argumenterande mot tro i allmänhet. Författaren har visserligen fått in en del intressant kuriosa i form av vetenskapliga eller statistiska argument, men det stannar också där. I övrigt består texten mest av tankar som visserligen må vara både logiska och rationella, men som inte presenterar någonting vi inte hört en tonåring med visst vetenskapligt eller i övrigt rationaliserande intresse haspla ur sig förut.

4 kommentarer:

Kristina sa...

Nu blir jag förvirrad - eller är jag bara blind? Såg ett inslag på TV, som nämnde något om Fri Tanke i samband med en diskussion om sekularism/religiositet. Blev intresserad och googlade Fri Tanke, vilket bl.a. gav en länk till detta inlägg. Intressant läsning och ska kollas upp vidare. Men jag förstår inte riktigt - vem skriver denna blogg? Eller är det flera? Jag ser inget på sidan om vem som skriver.. MVH Krizz

Helen sa...

Hej! Mitt misstag - tydligen har jag råkat layouta bort länken som heter "om bloggen", det ber jag om ursäkt för.

Jag som skriver heter Helen Rosenberg. Jag är i grunden en 26-årig litteraturvetare som jobbar som informatör, är mamma till en 6-månaders liten knodd och aktiv som kommunpolitiker för Socialdemokraterna här i Lund. Alla åsikter är givetvis mina privata, tror jag att det hör till att jag ska säga. =)

Kristina sa...

Kul att höra! Bra blogg som tidigare nämnt. Har du möjligtvis nåt tips på första steg när man själv bor i Lund, faller under närbesläktad kategori (sådär ålders- och jobbmässigt osv.) när man länge funderat på att engagera sig i politiken? När hålls mötena osv? Vad pysslar du med förresten som kommunpolitiker? /Kristina

Helen sa...

Kristina. Vad glad jag blir över att du gillar bloggen! Ett första steg för politiskt engagemang är väl alltid att gå med i ett parti - vilket jag förståt inte alltid är helt enkelt ens det. Lundasocialdemokraterna har en hemsida med adressen www.lund.sap.se Där hittar du förhoppningsvis ett uppdaterat schema, men också relevanta kontaktuppgifter osv. Dock finns det många olika forum att engagera sig i, så det bästa är kanske om jag skickar ett mejl till dig, så kan jag hjälpa dig hitta till något som passar dig bäst. =)

Själv sitter jag som ersättare i fullmäktige och som ordinarie ledamot i Kultur- och Fritidsnämnden (det är också de frågorna som jag verkligen brinner för).

Helen