söndag 1 juni 2008

Bloggbesvikelse

Då jag började läsa bloggar för ett par år sedan var jag ofta inne och tittade på Sveriges, enligt bloggtoppen.se, populäraste kulturblogg. Inläggen handlade om ditten och datten. Där fanns samhällsanalys uppblandat med lättare kuriosa. För drygt ett år sedan gav bloggaren ut en bok om hur man bloggar, och i en del inlägg kunde vi få tips om hur man gjorde en blogg mer lättillgänglig - tanken var att bloggandet skulle demokratiseras så mycket som möjligt och att det verkligen skulle bli en värld där alla kunde delta (som antingen skribenter eller läsare, vilket som).

Då jag går in på kulturbloggen idag blir jag alltid så besviken. Full respekt för att vilja dra in lite stålar på sitt skrivande och sådär, så annonserna är väl inte hela världen. Problemet är att det idag är så mycket som händer på den sida som brukade vara en enkel sida vars innehåll är lätt att ta till sig. Målet med bloggen är, enligt dess egna utsago, tydligen att ge oss småsaker att prata om i kafferummet och tyvärr tycker jag att det verkar ha försämrat även innehållet. Kanske är det på grund av att mitt tålamod med den plottriga sidan har fått mig att missa en del, men jag tycker mig nu se en avsaknad av samhällsanalys. Istället har bloggen gått över till att bara spotta ur sig en del kuriosa och nonsensinlägg, och det gör mig lite ledsen. Det får mig också att undra: hur kommer det sig egentligen att bloggen nu verkar vara mer populär är någonsin förr?

Andra har tydligen inte upplevt problemet på samma sätt som jag. Men jag, jag är besviken iallafall.

1 kommentar:

Hans sa...

Man läser bara några inlägg för att inse att "kulturbloggaren" behöver sätta sig på komvux.
Jag förstår din besvikelse.

http://mygelsverige.wordpress.com