fredag 6 juni 2008

Skickligt genomfört kvinnoperspektiv

Denna bloggs torka den här veckan har en anledning. Anledningen heter magisteruppsats. Efter ett par års släpande lämnade jag häromdagen in min C/D-uppsats i litteraturvetenskap med titeln Könets betydelse - En receptionsanalytisk studie av Isabel Allende och hennes manliga föregångare. I uppsatsen har jag jämfört recensioner av Isabel Allendes tre första romaner med recensioner av romaner skrivna utav fyra av henens manliga föregångare, som alla kan sägas skrivit i samma tradition.

Jag utgick från teorier av Hirdman och de Beauvoir och misstänkte väl att jag skulle hitta en del skillnader i hur författarna beskrevs: föga anade jag hur stora dessa skillnader skulle visa sig vara. Min absoluta "favorit" kommer från Lennart Bromanders recension av Andarnas hus i Aftonbladet. Han skriver något om att "[g]enom sin inträngande kännedom om Chiles dramatiska nutidshistoria och genom sitt skickligt genomförda kvinnoperspektiv" - som om det som vore mest naturligt för alla författare är att beskriva verkligheten ur en mans synvinkel och att allt annat är överkurs.

Helt bisarrt.

1 kommentar:

Daniel J sa...

Hoppas det går bra med uppsatsen!

Hoppas att vi kan komma och hälsa på någon gång nästa vecka.

Nu har jag tagit farväl av dig på lakejerna och länkat. Jag har också, offentligen, uttryckt önskan om ett gästinlägg :-)