torsdag 19 juni 2008

"Kommunisterna vann"?

Idag har jag - hör och häpna - sett på fotboll. Maken och jag, utan utomstående influenser, följde faktiskt en hel match tillsammans. Som om detta inte var nog, tyckte vi båda dessutom att det var riktigt roligt. Fotboll är verkligen mycket bättre att se när det händer mycket saker hela tiden - Ryssland kom ju visserligen igång med att spela bra mycket bättre ganska tidigt, så det var ju inte helt spännande vem som skulle vinna, men det hände ju iallafall grejs...

Det jag mest känner för att kommentera med matchen är väl egentligen två saker:

1. Jag tyckte att det var kul att ryssarna hade en spelare som påminde om en ung David Hasselhoff. Mycket underhållande.

2. När matchen tog slut sa en av TV4s kommentatorer att "det här var första gången som vi förlorade mot... eeh... Ryssland, som det ju numera heter". Jag undrar vad han ville ha sagt med det? Någon sorts märklig påminnelse om att för fram tills 17 år sedan var det här landet det som utgjorde huvuddelen av Sovjetunionen, och att de egentligen är hemska kommunister. Eller?

3 kommentarer:

Mille sa...

kanske snarare för att påvisa att det är en lång tradition av fördelaktig svensk statistik gentemot nationen ifråga... Tror inte man nödvändigtvis behöver lägga en värdering i allt som sägs... Kommentatorn i fråga, om jag inte missminner mig (inte säker dock), är Robert Perlskog som man på senare år skulle kunna säga kommenterar lite på Kristian Luuks vis. Med det i åtankte, tror jag inte det finns något "att hämta" just med denna kommentar iaf, om jag får uttrycka min personliga åsikt.

kul att ni såg matchen dock, mindre kul att det var just den (kanske kan man trots resultat hoppas att det lite mersmak;). Har aldrig sett en så bedrövlig svensk insats, tror jag. Tysklandsmatchen i senaste VM var ju inte mkt att hänga i julgranen - förnedrande förlust - men detta... har inte ord nu, mer än att det är ja, är katastrofalt dåligt. Varför plågar man sig med att se det kan man undra nu i efterhand. Tortyr. Nåväl. Spelar man inte bättre så hör man inte hemma i EM, svårare än så är det inte. Bäst att avrunda nu innan jag blir ditt alldeles egna sömnpiller;)

Helen sa...

Jo, altlså, jag förstod ju varför han ville lägga fram statistiken. Det jag tycker var konstigt är landet som "numera" heter Ryssland. Hur lång preskribtionstid har man egentligen? För det har hetat Ryssland ganska så länge...

Mikael Wallgren sa...

Någon gång 1997-1998 eller så såg jag en hockey-match där Ryssland vid mer än ett tillfälle benämndes "Sovjet". Tror inte det är en värderingsfråga. Sportjournalister är ofta politiska nollor, eller rent av mer arbetarklassförankrade än andra journalister. Dessutom ur ett strikt sportsligt perspektiv (inte minst i hockey) är många av dem av tradition och ohejdad vana ganska possitiva till Sovjets idrottare.